FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
15.08.2025 klo 19:39:44 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: [email protected]

Foorumilla päivitys 27.5.25 klo 23-24. Lisäämme GA4:n sivustolle

Sivuja: [1] 2
 
Kirjoittaja Aihe: Turkish Airlines ynnä muut ympäristövastuulliset sponsorit  (Luettu 5468 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Sentyrkki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FK Bylis Ballsh


: 17.05.2025 klo 19:10:48

Miten tällainen paska menee ympäristötietoisille klubifaneille läpi? Paidassa komeilee lafka jonka hiilidioksidipäästöt ovat vuodessa Suomen valtion luokkaa, eikä niiden kasvu ole pysähtymässä pitkään aikaan. Kentän laidalla vuorottelee mainokset tämän kanssa sitten jostain ihan pilipaliluokan kierrätyksestä.

Nettisivujen ympäristövastuullisuusosiossa lukee "Yhteistyökumppaneidensa avulla HJK etenee kohti yhä kestävämpää tulevaisuutta ja vähentää aktiivisesti toiminnastaan aiheutuvia ympäristövaikutuksia. Pyrimme jatkuvasti pienentämään Bolt Arenan ja HJK:n hiilijalanjälkeä sekä nostamaan tietoisuutta vastuullisesta toiminnasta. Tässä kumppanuuksilla on merkittävä rooli – niiden ansiosta voimme tavoitella yhä vaikuttavampia ja pitkäkestoisempia tuloksia ympäristövastuun saralla." :D :D
« Viimeksi muokattu: 18.05.2025 klo 15:00:59 kirjoittanut Sentyrkki »
Asiantuntijakatsomo

Poissa Poissa


Vastaus #1 : 17.05.2025 klo 19:34:08

Heti joku köyhä vinkumassa, kun jollain sattuu olemaan vähän massia päällä.
Hojack Borseman
Vastaus #2 : 17.05.2025 klo 19:35:16

Voit mennä Urheilukadulle istumaan.
TimCalahan

Poissa Poissa


Vastaus #3 : 17.05.2025 klo 19:36:54

Turhaan sä forumilla mariset. Urheilukadulle istumaan ja juomaan cokista niin kuin yllä jo mainittiinkin.
Laatikko

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Suomalainen jalkapallo


Vastaus #4 : 17.05.2025 klo 20:15:18

Jos klubi ei tuohon yhteistyöhön tarttuisi, valuisi nekin rahat kendoon. TA on myös mm. Kendo-hifkin yhteistyökumppani.
omme

Poissa Poissa


Vastaus #5 : 17.05.2025 klo 20:58:10

Onko kännissä tehty avaus :D
Sentyrkki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FK Bylis Ballsh


Vastaus #6 : 17.05.2025 klo 21:20:11

Onko kännissä tehty avaus :D
:D myönnän, avausta olisi voinut vähän säätää. Kovasti vain hämmennyin avattuani telkkarin iltapäivällä.

Tietysti HJK saa profiloitua ympäristövastuulle naureskelijana, jos se niin haluaa. Toinen vaihtoehto olisi pyrkiä oikeasti kestävämpään toimintaan ja jättää viherpesu näille kendoille. Turkish Airlines ja ympäristövastuu kulkevat ihan yhtä kädekkäin kuin joku Marlboro ja sosiaalinen vastuu.
hoc

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dogmaattinen Struktuuri


Vastaus #7 : 17.05.2025 klo 21:37:15



Mitä helvettiä mä just luin? Paha mieli koska Klubilla on vääriä sponsseja? Ok, lauantai ja korkki on on voinut narahtaa jo aikaisinkin.
Toni Polster

Paikalla Paikalla


Vastaus #8 : 17.05.2025 klo 22:10:25

Topicci lukkoon ja aloittaja bänniin.
Sentyrkki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FK Bylis Ballsh


Vastaus #9 : 17.05.2025 klo 22:11:44

Mitä helvettiä mä just luin? Paha mieli koska Klubilla on vääriä sponsseja? Ok, lauantai ja korkki on on voinut narahtaa jo aikaisinkin.
Annahan kun selitän vielä kerran: Klubilla on pääyhteistyökumppaninaan planeettaamme rotkoon kovaa vauhtia ajava yhtiö, samalla se kuitenkin jeesustelee ympäristö- ja sosiaalisesta vastuullisuudestaan. En keksi tähän hätään parempaa esimerkkiä perinteisestä viherpesusta ja tekopyhyydestä. Sopiiko tällainen seuran arvoihin? Jos sopii, niin ei muuta kuin topic lukkoon. Ei täällä taida keskustelua syntyä.

Topicci lukkoon ja aloittaja bänniin.
Juurikin näin. Ylos
Ia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KTP, PeKa, Çaykur Rizespor


Vastaus #10 : 17.05.2025 klo 22:18:35

Ilmailu on sekin koko ajan menossa kohti vihreämpää tulevaisuutta. On päivän selvää, että petrolin polttaminen on historiaa jo ennen vuosisadan puoliväliä ja matkalla sitä tavoitetta kohti suihkumoottorit kehittyvät entistä ekologisemmiksi. Lentäminen on muutenkin tehokas tapa liikkua. Se on nopeaa, eikä kulutus matkustajakilometriä kohden ole kohtuuton. Lentämistä varten ei myöskään tarvitse raivata reittejä läpi metsien ja luonnonsuojelualueiden

Ilmailulla on kohtuuttoman huono maine suhteessa sen tuomiin hyötyihin ja varsin maltillisiin ympäristöhaittoihin.
omme

Poissa Poissa


Vastaus #11 : 17.05.2025 klo 22:24:19

Ilmailu on sekin koko ajan menossa kohti vihreämpää tulevaisuutta. On päivän selvää, että petrolin polttaminen on historiaa jo ennen vuosisadan puoliväliä ja matkalla sitä tavoitetta kohti suihkumoottorit kehittyvät entistä ekologisemmiksi. Lentäminen on muutenkin tehokas tapa liikkua. Se on nopeaa, eikä kulutus matkustajakilometriä kohden ole kohtuuton. Lentämistä varten ei myöskään tarvitse raivata reittejä läpi metsien ja luonnonsuojelualueiden

Ilmailulla on kohtuuttoman huono maine suhteessa sen tuomiin hyötyihin ja varsin maltillisiin ympäristöhaittoihin.

Hienosti kiteytetty. Ilmailun osuus päästöistä on noin 2%.
Kikkapaita

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: ACO, A-R-S-E-N-A-L


Vastaus #12 : 17.05.2025 klo 22:58:41

Jos klubi ei tuohon yhteistyöhön tarttuisi, valuisi nekin rahat kendoon. TA on myös mm. Kendo-hifkin yhteistyökumppani.
Mut oliko tässä pointti että alottaja ei pidä yleensäkään TA:ta hyvänä sponssina? Eli vaikka rahat valuisi kendoon niin klubimiehet voisivat suoraselkäisesti sanoa että eivät olleet mukana maapallon ilmaston paskomisessa. Tuollainen fiilis ainakin tuli itselle kommenteista.
Zequiero

Poissa Poissa


Vastaus #13 : 18.05.2025 klo 02:38:02

Ilmailu on sekin koko ajan menossa kohti vihreämpää tulevaisuutta. On päivän selvää, että petrolin polttaminen on historiaa jo ennen vuosisadan puoliväliä ja matkalla sitä tavoitetta kohti suihkumoottorit kehittyvät entistä ekologisemmiksi. Lentäminen on muutenkin tehokas tapa liikkua. Se on nopeaa, eikä kulutus matkustajakilometriä kohden ole kohtuuton. Lentämistä varten ei myöskään tarvitse raivata reittejä läpi metsien ja luonnonsuojelualueiden

Ilmailulla on kohtuuttoman huono maine suhteessa sen tuomiin hyötyihin ja varsin maltillisiin ympäristöhaittoihin.

Älä nyt naurata, nyt on viherpesu löytänyt kyllä maaliinsa. Ilmailulla ei ole realististia polkua nettonollaan. Sähkölentokoneet toimivia vain lyhyillä matkoilla ja ”kestävään ja uusiutuvaan” lentopolttoaineen 100% kysyntää vastaava määrä vaatisi ison osan nykyisestä viljelypinta-aloista, eli pois ruoantuotannosta.

Osuus päästöistä kasvaa tulevaisuudessa kun muut alat vähentää päästöjä ja toisaalta lentämisen kysyntä globaalisti kasvaa kun suurempi joukko uutta keskiluokkaa kokee oikeudekseen lentää.

Nousu/laskumeluhaitat ihmisille ja luonnolle, linnuille yms. Lista on loputon.

Ja sitten vielä Turkin ihmisoikeusrekordi…
Sentyrkki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FK Bylis Ballsh


Vastaus #14 : 18.05.2025 klo 09:28:44

Naulan kantaan.

Tällä hetkellä 1 % ihmisistä aiheuttaa puolet kaikista lentämisen päästöistä, ja ylipäätään vain 10 % lentää suhteellisen säännöllisesti. Hupilentely on yksilölle ilmaston kannalta vahingollisin ajanviettotapa, eikä sellaisen mainostaminen ja normalisointi kuulu enää tähän aikaan. "Pyrimme jatkuvasti nostamaan tietoisuutta vastuullisesta toiminnasta" onkin vähän ontuva tavoite, jos kehottaa samalla tekemään sen kaikista vähiten vastuullisen asian. Tämähän on tuttua eurooppalaisista suurseuroista, mutta onko suomalaisella jengillä nyt todella aivan pakko lähteä tähän kelkkaan mukaan?
Henkkali

Poissa Poissa


Vastaus #15 : 18.05.2025 klo 10:17:16

Täälläkin on hirveästi kritisoitu saudisheikkien toimintaa futiksen suhteen. Ei se Turkki loppujen lopuksi ole kuin kevyesti parempi vaihtoehto.
hoc

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dogmaattinen Struktuuri


Vastaus #16 : 18.05.2025 klo 10:41:40

Onko Tallink/Silja Line  siis jotenkin moraalisempi sponsori? Päästöjä sekin tupruttelee. Entä Garorade? Myy ylihintaista sokerivettä muovipulloissa. Bolt? Henkilöstövuokrausta, jolla tuhotaan vakituisia työsuhteita. Osuuspankki? Riistää köyhältä rahat suurilla palvelumaksuilla ja koroilla. Adidas? Mikromuoveja vilisevista keinokuiduista tehtyjä ennenaikaisesti muotioikuilla vanhennettavia turhia pukimia. Lumme Energia? Energiantuotanto ja -käyttö on suuri kasvihuonepäästöjen aiheuttaja. Stadium? Turha välikäsi riistämässä tuottajia, vaikka kuluttajat voisivat ostaa suoraan valmistajilta.

Onko jossain olemassa lista hyväksytyistö sponsoreista? Vai päätetäänkö näistä jossain valittujen foorumilaisten muodostamassa taivallisen-sponsorointi-puhtauden-ja-viattomuuden -komiteassa?

Hyve-singaloijat keskittykööt omiin kulutuspäätöksiinsä ja pitäköön mielensäpahoittamisen omana tietonaan. Toivon että heillä on sen verran selkärankaa että elävät saarnaamansa mukaisesti, eivätkä esim koskaan lennä. Toki epäilen että nämä omat lennot ovat sitten ihan eri asia!
Ia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KTP, PeKa, Çaykur Rizespor


Vastaus #17 : 18.05.2025 klo 11:16:58

Sähkölentokoneet toimivia vain lyhyillä matkoilla ja ”kestävään ja uusiutuvaan” lentopolttoaineen 100% kysyntää vastaava määrä vaatisi ison osan nykyisestä viljelypinta-aloista, eli pois ruoantuotannosta.

Puhutko sähkölentokoneista nyt vai tulevaisuudessa?

Mitä tulee biopolttoaineisiin, niin mielestäni ne ovat haitallisempia kuin maaöljypohjainen polttoaine juurikin mainitsemistasi syistä. Toki jonkun verran biopolttoaineita voidaan valmistaa maatalouden jätteistä ja sivutuotteista.
Floppi

Poissa Poissa


Vastaus #18 : 18.05.2025 klo 11:20:34

Keskustelun aloituspremissihän oli melko kyseenalainen, koska pointti on selvästi ollut kitistä Turkish Airlinesta ja/tai Klubista, ja näille löytyy valmiitakin ketjuja kuten Klubin markkinointi -ketju. Klubin malli on kieltämättä erikoinen siltä osin että (ympäristö)vastuun suunnalta nostetaan esille tavoite saada hiilijalanjälkeä alas otteluissa, mutta samalla yksi sponsoreista ei välttämättä tällä saralla kunnostaudu. Onneksi FinnPa ei enää ole olemassa, voisi olla aika inhottu seura.

Mielenkiinnosta itse kukin voi kurkkia, kuinka monen Veikkausliigaseuran sivuilta löytyy sanaakaan ympäristövastuusta, tai ylipäätään vastuullisuusohjelmaa joka ei ole puhtaasti "antakaa junnujen pelata" -painotteinen. Mitä itse ehdin kurkkia, niin osalla on ihan hyvät setit, joillain yksi uutinen vahingossa aiheesta ja joillain ei löydy mitään. Sponsorit myöskin enimmäkseen meh-osastoa; yksityiset terveysfirmat, vakuutusyhtiöt ja urheiluvaatebrändit toistuu jatkuvasti, koska oletettavasti kunnostautuvat tukemalla omilla palveluillaan eikä kylmällä käteisellä.
Sentyrkki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FK Bylis Ballsh


Vastaus #19 : 18.05.2025 klo 11:35:59

Onko Tallink/Silja Line siis jotenkin moraalisempi sponsori? Päästöjä sekin tupruttelee.
Risteilybisnes todellakin kuuluu tähän topicciin, mutta ei sekään ole ihan niin räikeästi ristiriidassa seuran vastuullisuuspuheiden kanssa kuin turkkilainen lentoyhtiö, jonka päästöt ovat tosiaan vuodessa Suomen luokkaa. Hyvä esimerkki joka tapauksessa "listan" jatkoksi. Risteily on turhaa toimintaa, jonka mainostamiselle ei ekokriisin aikana olisi varaa antaa enää yhtään tilaa. Mielellään toki seurattaisiin Haagin esimerkkiä, ja annettaisiin banaania kaikelle hiili-intensiiviselle mainostamiselle.

Keskustelun aloituspremissihän oli melko kyseenalainen, koska pointti on selvästi ollut kitistä Turkish Airlinesta ja/tai Klubista, ja näille löytyy valmiitakin ketjuja kuten Klubin markkinointi -ketju.
Sitten ymmärsit väärin, kyllä täällä saa nostaa esille muitakin joukkueita ja sponsoreita – lukeehan se otsikossakin. En ole niihin ehtinyt tutustua, mutta sen verran tiedän, ettei muilla jengeillä ole ulkomaisen jättilentoyhtiön logoa paidoissaan. Jos sulla on sellainen paidassa ja kentän laidassa, sä viestit että on ok lentää, ja kuten sanottua, se on syvästi ristiriidassa ekologisemman elämäntavan tai ympäristövastuullisuuden kanssa.
Ia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KTP, PeKa, Çaykur Rizespor


Vastaus #20 : 18.05.2025 klo 11:45:19

Risteilybisnes todellakin kuuluu tähän topicciin

Varmaan jotkut karibianristeilyt kuuluvatkin. Autolautoilla kuljetetaan kuitenkin nimensä mukaisesti autoja eli rahtia. Jotta lautta pysyy pinnalla sen tulee kuljettaa myös suuri määrä ilmaa. Jos sen ilman seassa nyt kulkee jonkun verran risteilymatkustajia, niin ei se nyt mikään katastrofi ole verrattuna siihen, että autolautat kulkisivat vain autolastissaan.
Turvatarkastus

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dimitar Berbatov


Vastaus #21 : 18.05.2025 klo 11:54:59

Aki Riihilahden johtama organisaatio viestittelee pehmeitä ja liioittelee asioita Rolleyes :mämmi:
Floppi

Poissa Poissa


Vastaus #22 : 18.05.2025 klo 11:56:15

Sitten ymmärsit väärin, kyllä täällä saa nostaa esille muitakin joukkueita ja sponsoreita – lukeehan se otsikossakin. En ole niihin ehtinyt tutustua, mutta sen verran tiedän, ettei muilla jengeillä ole ulkomaisen jättilentoyhtiön logoa paidoissaan. Jos sulla on sellainen paidassa ja kentän laidassa, sä viestit että on ok lentää, ja kuten sanottua, se on syvästi ristiriidassa ekologisemman elämäntavan tai ympäristövastuullisuuden kanssa.

OK, kiitos tarkennuksesta. Eli jos ympäristönäkökulmalla mennään, niin voidaan tarkasteluihin ottaa mahdolliset vaatealan sponssit (Nike, Adidas, Puma, Intersport), energiateollisuus (Helen, Vaasan sähkö, Turun sähkö) ja teollisuus (eri autofirmat, metsä- ja terästeollisuus, maatalousfirmat) jne.

Toisaalta ilmeisesti tämä kyseisen lentoyhtiön turkkilaisuus (poliittiset näkökulmat) ei ole ketjun aiheenmukainen ongelma, niinkuin ei myöskään jotkut muut eettiset kysymykset (vakuutusfirmat, uhkapelifirmat, monikansalliset terveysalan toimijat, Herbalife-diilerit jne).
« Viimeksi muokattu: 18.05.2025 klo 11:59:11 kirjoittanut Floppi »
hoc

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dogmaattinen Struktuuri


Vastaus #23 : 18.05.2025 klo 12:10:27

…se on syvästi ristiriidassa ekologisemman elämäntavan tai ympäristövastuullisuuden kanssa.

Jalkapallo on syvästi ristiriidassa ekologisemman elämäntavan ja ympäristövastuullisuuden kanssa. Ylipäätään kaikki ei hengissä pysymisen kannalta välttämätön toiminta on ristiriidassa ekologisemman elämäntavan ja ympäristövastuullisuuden kanssa. Tähän kategoriaan menee myös FutisForumin seuraaminen ja sinne kirjoittaminen. (Mieti kaikki sen vaatima energia, tietokoneisiin käytetyt harvinaiset lasten kaivamat maametallit, kokoompanotyöläisten riisto, jne.) Johdonmukaisuuden nimissä nyt tietenkin tuhoat tunnarit, kaivat maakuopan ja menet sinne istumaan maailmanloppua odottamaan.
Sentyrkki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FK Bylis Ballsh


Vastaus #24 : 18.05.2025 klo 15:11:44

Miten tällainen paska menee klubifaneille ympäristötietoisille klubifaneille läpi?
No niin, nyt se on muokattu. Kiitti ja heippa, hoc!

OK, kiitos tarkennuksesta. Eli jos ympäristönäkökulmalla mennään, niin voidaan tarkasteluihin ottaa mahdolliset vaatealan sponssit (Nike, Adidas, Puma, Intersport), energiateollisuus (Helen, Vaasan sähkö, Turun sähkö) ja teollisuus (eri autofirmat, metsä- ja terästeollisuus, maatalousfirmat) jne.

Toisaalta ilmeisesti tämä kyseisen lentoyhtiön turkkilaisuus (poliittiset näkökulmat) ei ole ketjun aiheenmukainen ongelma, niinkuin ei myöskään jotkut muut eettiset kysymykset (vakuutusfirmat, uhkapelifirmat, monikansalliset terveysalan toimijat, Herbalife-diilerit jne).
Ehkä miettisin tätä sitä kautta, että mitä vaihtoehtoja millekin sponssille on. Nuo vaatemerkit ja urheilukaupat ovat olennainen osa futista ja liikkumista, eikä niille ole oikein vaihtoehtoja (?). Teollisuus kai on menossa Suomessa keskimäärin ihan hyvään suuntaan pois lukien metsä- ja eläinteollisuus, ja noita Atrioita ja Snellmaneja löytyy kyllä seurojen kumppaneista.

HJK:llahan tuo ympäristövastuullisuus on paperilla ihan omaa luokkaansa, mutta näkyykö se sitten missään? Esimerkiksi sympaattisesta Planet Ball -hankkeesta, jossa jalkapallon kautta tehdään ympäristökasvatusta nuorille, löytyi tasan 1 somepäivitys yli vuoden takaa. Eihän nämä jutut taida valitettavasti juuri ketään kiinnostaa.

 
Sivuja: [1] 2
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa