Lähinnä se näyttää tyhmältä, että katsomo on epäsymmetrisesti toisessa päässä kiinni päätyrajassa ja toisessa ei. Ilmeisesti kuitenkin vain lappalainen kentänrakennustapa, jota etelän pellet ei ymmärrä.
Ei kai tuo katsomo nyt ihan toisessa päädyssä kiinni voi olla?

Kun tuota kuvaa vertaa
tähän kuvaan niin näyttäisi, että tuo uimahallin puoleinen pääty olisi noin 18-20 metrin päässä päätyviivasta. Kun katsomo on 68 metriä pitkä niin sen toisen pään pitäisi olla päätyviivasta 86-88 metrin päässä, mikä tarkottaisi sitä, että normi 105 metrisellä kentällä sinne toiseen päähän jäisi 19-17 metriä.
Taitaa kuitenkin olla niin, että tuo kenttä on alimittainen, sillä mapsin etäisyysmittarilla sain tulokseksi niukinnaukin 100 metriä, eli siinä tapauksessa katsomo ei aivan keskellä ole, mutta ei nyt sentään ihan toisessa päädyssäkään, kaiketi. Itse en siis ole paikalla koskaan käynyt, vaan tein arvioni ihan kuvien ja katsomon mittojen perusteella. Olisi kyllä mukava nähdä kuvaa sieltä toisesta päädystäkin.
Joka tapauksessa tämä on ylivoimaisesti kuumottavin katsomoprojekti Suomessa vuosikausiin ja olen tätä ketjua seurannut tiiviisti alusta saakka ja lopputulos näyttää todella upealta ja hinta-laatusuhde kertakaikkiaan mykistävä.
Olen seurannut niin kotimaista, kuin ulkomaista katsomorakentamista kohtuu aktiivisesti jo vuosia (etenkin englantilaista) ja olen ihmetellyt, että Suomeen ei ole saatu aikaiseksi budjettiluokan ratkaisuja, vaan katsomo/stadionprojektien hinnat ovat järjestäin nousseet pilviin. Tämä on ensimmäinen budjettiluokan oikea katsomo Suomessa vuosikausiin, tai jopa vuosikymmeniin. Kajaanin katsomoakin aikoinaan tälläkin foorumilla hehkutettiin sen edullisuudella ja se sentään maksoi jo vuosia sitten noin 700 000 euroa ja istumapaikkoja on vain 800, eli hinta per istumapaikka tuohon Kemin katsomoon verrattuna yli kolminkertainen.
Mielestäni tämän voisi ottaa konseptiksi noin yleisemminkin, kun Suomessa jatkossa kuntarahoituksella katsomoita ja stadioneita rakennetaan. Eli hyödynnetään oppilaitosten osaamista, sekä käytetään mahdollisuuksien mukaan talkootyövoimaa. Kuntien rahat tulee olemaan jatkossa entistä tiukemmalla, joten lajissa jossa Suomessa ei isot rahat liiku, on epärealistista odottaa 10 miljoonan stadioneita joka kylään, tai edes jokatoiseen, varsinkin kun ne stadionit on aika huonosti hyödynnettävissä muuhun käyttöön.