...Omaa silmää miellytti ehkä hieman yllättäen Neulainen Jerkusen kuvat. Kuvakulmat ja rajaukset sopivasti poikkeavia. Omaa silmää hivelee myös nuo voimakkaat kontrastit ja lievä "harmaus", jotka kuvista paistaa läpi. En tiedä miten kaveri jälkikäsittelyssä tuollasta jälkeä saa aikaan, mutta pirun hyvin toimii...
Itsekin olen tosi tykästynyt NJ:n kuviin. Kuvakulmat ja kohteet ovat tavallisesta poikkeavia. Silmää löytyy selvästi valokuvaamiseen. Kuvaamisessa yleensäkin on mielestäni tärkeää löytää se oma tyyli jolloin katselija heti tietää kenen kuvia katsoo. Tätä omaa tyyli pitää sitten alkaa kehittämään matkalla kohti täydellisiä kuvia (joita ei toki koskaan pidä tulla). NJ:llä on jo nyt löytymässä oma tyyli ja kaverissa on kyllä mahtava potentiaali

Toki Beatin kuvaseteissäkin on huikeita kuvia myös muualta kuin kentältä, esim kuvakooste Tammelasta ja kunhan Werner ottaa itseään niskasta kiinni, niin saamme ihailla Beatin upeita kannattajakuvia heinäkuun kuvaehdokkaissa. Beatille myös

Harmi kun ei kuvaajien kesken ehditty juurikaan jutustella kuvausten lomassa - matsin jälkeen jokainen taisikin kiirehtiä omille teilleen kuvia tekemään.
Matsikuvauksessa on aina omat hankaluutensa kun pitäisi olla vähän joka paikassa, molemmissa päissä kenttää kuvaamassa maalitilanteet ja kamppailut, katsomossa kannattajien keskuudessa ottamassa tunnelmakuvat ja laajemmat näkymät, makkarajonoissa tulisi kuvata taukofiilikset, yms. Ja aina kun olet jossakin kohtaa, missaat toisaalla tapahtuvat tilanteet. Omia kuvia on aina hankala arvostella kun itse tietää kuvaustilanteen ja fiiliksen sekä myös sen mitkä kuvaustilanteet tuli mokattua. Hankala tykätä jostakin kuvasta jos tietää että se edellinen tai seuraava ruutu olisi ollut jotakin suurta - mutta se tuli mokattua väärään tarkennukseen tms.
Millä lasilla ja kuinka isolla aukolla TeroW muuten otat tämän tyylisiä kuvia. On tullut useaan otteeseen ihmeteltyä, kuinka noinkin pienellä (70-100?) polttovälillä saat taustabokehin näkymään melko makoisana ja kuvan terävä alue on suhteellisen kapea. Omalla suttuputkellä kohteen ollessa noinkin kaukana ja käyttäessäni em. polttoväliä tausta ehkä hitusen blurrautuu, mutta sinun kakkulasi tekemä jälki on jotain aivan huigeutta.
Tuo kuva on itse asiassa kuvattu 300-millisellä (Canon EF 300/4 IS). Aukkona on ollut maksimi eli 4. Kamerana on ollut täyden kennon 5D Mark II. Tuo täysi kenno jo tekee osan tuosta bokehista. Kuva on otettu toisesta päästä kenttää ja tausta on kuitenkin suhteellisen kaukana kohteesta mikä tekee loput. Lisäksi tuo lievä vastavalo auttaa myös kohteen erottumisessa taustasta. Sen enempää kuin lievän terävöityksen en käsittelyvaiheessa kuville tee (normisäätöjen lisäksi). Syksymmällä iltavalaistuskuvissa tulee joskus poistettua myös kohinaa mikä samalla myös blurraa aavistuksen epäteräviä kohtia.
Toisessa rungossa (1D Mark III) on kiinni 70-200 objektiivi maksimiaukolla 2.8 - jota myös käytän aina tilannekuvauksissa. Oheinen kuva ekan maalin tuuletuksesta on otettu aukolla 2.8 ja polttovälillä 90mm. Tausta on jo selvästi paremmin näkyvissä.

Tässä sama runko ja objektiivi 200mm polttovälillä. Tausta blurraantuu jo paljon paremmin ja toki tausta on taas pikkuisen kauempana.

Tuo täysi kenno on kyllä jotain aivan mahtavaa ja kuvasta kuin kuvasta tulee mielestäni hyvä. En aikaisemmin uskonut kun isot pojat näin sanoivat luontokuvauspuolella. Kun tuolla ekat kuvat otti niin tiesi pitelevänsä kädessä upeinta lelua, jota Japanin insinöörit koskaan ovat tehneet. Tuo ykkössarjan lippulaiva urheilukuvaukseen (1D ottaa ~10 kuvaa sekunnissa) ei pääse lähellekkään - vaikka kiva kamera sekin on.
TeroW: Otit mielestäni kuvan kun Brown antoi kulmapotkua vähän rankkarin jälkeen niin että Brown sekä kannattajat olivat kuvassa. Olisiko tätä mahdollista saada nettiin?
Ei siitä kuvasta tullut sellaista kuin olisin halunnut - olisi pitänyt olla laajakulma kiinni kamerassa. Tässä tuo kuva kuitenkin on, sankari pyllistää omille kannattajilleen...

