Blanco
Poissa
|
 |
Vastaus #75 : 11.06.2007 klo 22:06:41 |
|
Enkä muutenkaan tiedä haluanko maajoukkueen kannattajien katsomoon näitä "ei niin henkeen ja vereen kavereita" kun omissakin on niitä jotka eivät laula ja huuda. Jos ei kiinnosta tarpeeksi niin voi katsoa peliä muualla, ei se määrä vaan laatu.
Täysin sama. Muutenkin tilanne vaatisi isomman katsomonosan, eikä se nyt kahteen seuraavaan matsiin ole enää mahdollista. Jos haluaa "kokeilla" ensin, niin kannattaa mennä B19. Etenkin nyt kun se yläkatsomon kannattajaryhmä siirtyy jo syksyllä siihen. Joten jatkossa siinäkin pitäisi olla laulavaa porukkaa.
|
|
|
|
Neofunktionalisti
Poissa
|
 |
Vastaus #76 : 11.06.2007 klo 22:07:02 |
|
Olipa kapeakatseista ajattelua.
Otin vain esille tässä tilanteessa ilmaantuvia ongelmia. Tarvitaanko lopulta kannattajayhdistystä? Ketkä lopulta pitävät sitä pystyssä eli maksavat toiminnan kulut? Näissä kysymyksissä vapaamatkustajuus on suuri ongelma. Kenellä on kannustinta maksaa yhdistyksen jäsenmaksua, jos halvemmalla pääsisi olematta jäsen ja saamalla lipun kaverilta? Tuskin täällä kukaan on lähtökohtaisesti minkään ratkaisun puolella, joten nämä ongelmatilanteet ratkaisemalla päästäisiin varmasti pidemmälle kuin pelkästään arvioimalla toisten mielipiteitä kapeakatseisiksi. Onko sitten realismia saada Palloliitolta niin suuri katsomonosa, että sinne varmistetaan jokaisen jäsenen pääsy lipunmyyntimallilla 1+2? Tämän hetkisen jäsenmäärän mukaan tuon katsomon pitäisi vetää 1.800 katsojaa. Jos nykyäänkin on katsomon täyttöaste alhainen, niin miten voi ennustaa jäsenien kavereiden innokkuuden ostaa lippuja?
|
|
« Viimeksi muokattu: 11.06.2007 klo 22:15:56 kirjoittanut Neofunktionalisti »
|
|
|
|
|
Johnny99
Poissa
|
 |
Vastaus #77 : 11.06.2007 klo 23:08:49 |
|
Todella sama! Yksi hienoushan tässä on nimenomaan ollut että tämä lippuprosessi on niin loistavan vaivaton. Ei mitään stressiä mistään paikoista, aikatauluista, loppuunmyydyistä peleistä, jne jne, kunhan vaan pistää rahat jossain vaiheessa tilille niin liput kyllä kolahtaa luukusta.  Tuo vapaamatkustaminen tekisi tästä kyllä todella vaikeaa toteuttaa. Edelleen silti, kyllä tuo kokeilemisen arvoiselta idealta kuullostaa. Muoto vain kannattaa harkita tarkkaan (yhdessä pelissä ja 1+2 ?).
|
|
|
|
Bunuel
Poissa
Suosikkijoukkue: Kansandemokraattinen jalkapallo
|
 |
Vastaus #78 : 12.06.2007 klo 09:10:46 |
|
Blancon ehdotus on täydellinen. Jos haluaa haistella B20:n tunnelmaa voi ostaa liput B19-katsomoon ja haistella niitä fiiliksiä joko sieltä tai tulla sekaan seisomaan, eiköhän sinne mahdu jatkossakin. Ei siihen mitään kaverilippu-tarjousta tarvita.
|
|
|
|
kuusysi
Poissa
Suosikkijoukkue: Huuhkajalauma
|
 |
Vastaus #79 : 12.06.2007 klo 09:41:34 |
|
Blancon ehdotus on täydellinen. Jos haluaa haistella B20:n tunnelmaa voi ostaa liput B19-katsomoon ja haistella niitä fiiliksiä joko sieltä tai tulla sekaan seisomaan, eiköhän sinne mahdu jatkossakin. Ei siihen mitään kaverilippu-tarjousta tarvita.
Vai "täydellinen ehdotus". Ei ole itse asiassa sen kummempi ehdotus kuin että ei tehdä mitään. Eiköhän suurin osa kehota kavereitaan nytkin ostamaan liput mahdollisimman lähelle B20:tä, mutta monet passiivisemmat (mutta potentiaaliset aktiiviset) fanit ovat sen verran myöhään liikkeellä että ei niitä lippuja saa ihan minne haluaa. Ironisintahan tässä on että ainakin viime peleissä kaikista myöhimpään lippunsa hankkineet taas saivat ostettua B20:n paikkoja, kun niitä ei moneen viikkoon ollut saatavilla. Tällä en tarkoita että välttämättä tarvitsisi tehdä mitään, mutta otetaan nyt kuitenkin keskustelussa esiin tulleet hyvät pointit huomioon ennen kuin lyödään asia lukkoon.
|
|
|
|
Bunuel
Poissa
Suosikkijoukkue: Kansandemokraattinen jalkapallo
|
 |
Vastaus #80 : 12.06.2007 klo 09:44:19 |
|
Kyllä mä voin oman mielipiteeni lyödä lukkoon siihen asti kunnes parempia ehdotuksia on tullut esiin. Olen SMJK:ssa rivijäsen enkä käy kokouksissa joten ihan muut päättää näistä asioista.
"Passiivisempien fanien" puolesta mua ei kyllä nappaisi tehdä yhtään mitään.
|
|
|
|
kuusysi
Poissa
|
 |
Vastaus #81 : 12.06.2007 klo 09:51:19 |
|
Kyllä mä voin oman mielipiteeni lyödä lukkoon siihen asti kunnes parempia ehdotuksia on tullut esiin. Olen SMJK:ssa rivijäsen enkä käy kokouksissa joten ihan muut päättää näistä asioista.
Tässähän on käyty hyvää keskustelua ja tuotu esiin tärkeitä pointteja, mutta sua ei näemmä kiinnosta. Eipä siinä mitään, luotan kyllä Micken ja kumppaneiden arvostelukykyyn.
|
|
|
|
Johnny99
Poissa
|
 |
Vastaus #82 : 12.06.2007 klo 12:18:45 |
|
(taidan toistaa itseäni, mutta laitetaan nyt) Ei SMJK ole mikään kannatuspotentian aktualisoimiskerho. Muutenkin täällä kyllä paistaa mielenkiintoiset odotukset ko järjestön vapaaehtoisia kohtaan, ikään kuin heidän pitäisi kantaa huolta koko olympiastadionin kannatuksesta. Kuitenkin jäsenmäärä ilmeisesti kasvaa tasaiseen tahtiin, eikä ihme: toiminnassa on koko ajan selkeää eteenpäin menoa niin katsomossa kuin kulisseissakin ja jäsenistä huolehditaan hyvin. Hirveitä muutospaineita passiivisten kannattajien mukaan vetämiseksi ei siis ole. Edelleen silti oma rivijäsen mielipide: 1 kaverintuomis peli (heikompi karsintavastus tai treenipeli) jossa saa hankkia lipun 2:lle kaverille. En tiedä onko paras vaihtoehto, mutta tuntuu siltä. Jätän idean jalostamisen viisaammille ihmisille. 
|
|
|
|
Basist
Poissa
|
 |
Vastaus #83 : 12.06.2007 klo 12:41:46 |
|
Vai "täydellinen ehdotus". Ei ole itse asiassa sen kummempi ehdotus kuin että ei tehdä mitään. Eiköhän suurin osa kehota kavereitaan nytkin ostamaan liput mahdollisimman lähelle B20:tä, mutta monet passiivisemmat (mutta potentiaaliset aktiiviset) fanit ovat sen verran myöhään liikkeellä että ei niitä lippuja saa ihan minne haluaa. Ironisintahan tässä on että ainakin viime peleissä kaikista myöhimpään lippunsa hankkineet taas saivat ostettua B20:n paikkoja, kun niitä ei moneen viikkoon ollut saatavilla.
Tällä en tarkoita että välttämättä tarvitsisi tehdä mitään, mutta otetaan nyt kuitenkin keskustelussa esiin tulleet hyvät pointit huomioon ennen kuin lyödään asia lukkoon.
Kaipa sitä jonkinlaista aktiivisuutta voi odottaa näiltä potentiaalisislta uusilta jäseniltäkin. Itselleni on aivan sama millä systeemillä lippuja myydään, kunhan jäsenet pystyvät hankkimaan lippunsa entiseen tapaan.
|
|
|
|
misteri
Poissa
Suosikkijoukkue: FF Poker Tour I Bracelets: Final, Main, Money
|
 |
Vastaus #84 : 12.06.2007 klo 13:58:26 |
|
Vähän kyllä itkettää, jos SMJK:n jäsenet oikeasti laajemmin ovat tätä mieltä? "ei mahdu kaikki" "mun lippu on tärkein" "Jos muut ei kannata ja laula kuten minä, voivat mennä muualle". Jokainen seisova kannattaja on eteenpäin menoa. Ja tämä 1+3 systeemi toimisi varmasti kunnolla, kun nyt jäsen teroittaisi omalle kaverilleen (ottaisi oikeanlaisia kavereita mukaan) että kyseessä on kannattajakatsomo, jossa on päällä positiivine hulina kokoajan. Itse pidimme hulinaa pystyssä ihan omalla porukalal siinä B18:sta, mutta mielellään hulinoisimme muiden mukana B20 (tai paremmassa paikassa) kaikkien muiden HC-kannattajien kanssa, olivat ne sitten SMJK:n jäseniä tai eivät. ja tuo b19-homma EI TOIMI, koska siellä EI SAA seisoa ja järkkärit juoksivat siellä yhtenään, loppujen lopuksi joku kaveri jopa poistettiin katsomosta?
Ja edelleen tämä Freerider-probleema on yksinkertaista ratkaista: Lipun päälle 2€ "kannattusmaksua", jolloin hyöty ja maksaminen jäsenyydestä vs. 1+3 vierailulippujen käytöstä olisi sama, tosin jäsen saa matkat halvemmalla ja lehden mukaan. Jokaisessa toiminnassa on vapaa matkustaja ongelmaa, mutta sitä sanotaan MARKKINOINNIKSI.
Edelleen kysyn seuraavan kysymyksen (koska en siihen vastausta tiedä)? Mikä on SMJK:n "perustehtävä"? Tuottaa hyötyä ja etuja jäsenille, vai viedä Suomen Maajoukkueen Kannattamista eteenpäin laajalla rintamalla parhaansa mukaan? Periaatteellinen kysymys loppujen lopuksi.
Varmasti muutoksia ei vielä Puola otteluun ehdi tehdä, mutta vaikka seuraaviin peleihin nuo voisi jo tehdä ja viimeistään seuraaviin karsintoihin.
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.06.2007 klo 13:59:31 kirjoittanut misteri »
|
|
|
|
|
Johnny99
Poissa
|
 |
Vastaus #85 : 12.06.2007 klo 14:41:03 |
|
Vähän kyllä itkettää, jos SMJK:n jäsenet oikeasti laajemmin ovat tätä mieltä? "ei mahdu kaikki" "mun lippu on tärkein" "Jos muut ei kannata ja laula kuten minä, voivat mennä muualle". Jokainen seisova kannattaja on eteenpäin menoa. Ihan turha mielestäni lähteä provolinjalle, asiapohjalla tästä voisi tulla jotain hedelmällistäkin. (vaikka finaalitappio varmaan edelleen kirveleekin  ) Kaikkien mahtuminen on ihan käytännön ongelma, ei mikään mielipide, niin kuin on tässäkin otsikossa jo moneen kertaan monesta suusta todettu. Tuo lipun hankkimisen helppus puolestaan yksi suurimmista jäseneduista, sanomattakin on selvää että jäsenten edut ajavat tällaisessa asiassa yhdistyksen näkökulmasta ei-jäsenten etujen edelle. Tuosta oikein kannattamisesta tuskin kukaan täällä itkee, pointti on vain se että se on fanikatsomo, ei passiivisten tai potentiaalisten tms ihmisten katsomo. Itse olen nähnyt siellä jo alle 10v pikkupojan, ~50v herrasmiehen, teinityttöjä, 25v miehenalkuja ja kaikkea tältä väliltä ja kannatustyylit ovat olleet hyvin erilaiset. Kukaan ei ole heille valittanut ja kaikilla on ollut kivaa.  Edelleen kysyn seuraavan kysymyksen (koska en siihen vastausta tiedä)? Mikä on SMJK:n "perustehtävä"? Tuottaa hyötyä ja etuja jäsenille, vai viedä Suomen Maajoukkueen Kannattamista eteenpäin laajalla rintamalla parhaansa mukaan? Periaatteellinen kysymys loppujen lopuksi.
No ei ainakaan tuo lihavoitu kohta kaikessa laajuudessaan. Itse sanoisin että oman kannatustoiminnan kehittäminen.
|
|
|
|
misteri
Poissa
|
 |
Vastaus #86 : 12.06.2007 klo 14:50:20 |
|
Ihan turha mielestäni lähteä provolinjalle, asiapohjalla tästä voisi tulla jotain hedelmällistäkin. (vaikka finaalitappio varmaan edelleen kirveleekin  )  Tuomaripeliä, allekirjoittaneen kova liike ja maagiset vaparit haluttiin pois 3-1 tilanteessa :  Miten sitten kävikään... Mutta tarkoitus ei ollut provota, ihan vaan rehellisesti ottaa "vastakkaiset asiat" esille. Eli miten toimintaa aiotaan tulevaisuudessa kehittää. Tässä on heitelty jo paljon erilaisia hyviä ideoita, SMJK tehköön itse omat päätöksensä, miten toimintaa jatkatte. Potentiaalisia jäseniä on todella paljon, miten ja missä heitä aiotaan lähestyä jotta he jäseniksi liittyisivät. itse näen tuon 1+3 parhaana tapana markkinoida ja kasvattaa toimintaa, mutta eihän se ole ainut tapa. Jos kerran jo nyt kaikki jäsenet ei paikalle mahtuisi, eikö olisi aika pyytää lisätilaa esim. B20 vierestä?
|
|
|
|
Blanco
Poissa
|
 |
Vastaus #87 : 12.06.2007 klo 14:53:59 |
|
 Tuomaripeliä, allekirjoittaneen kova liike ja maagiset vaparit haluttiin pois 3-1 tilanteessa :  Miten sitten kävikään... Mutta tarkoitus ei ollut provota, ihan vaan rehellisesti ottaa "vastakkaiset asiat" esille. Eli miten toimintaa aiotaan tulevaisuudessa kehittää. Tässä on heitelty jo paljon erilaisia hyviä ideoita, SMJK tehköön itse omat päätöksensä, miten toimintaa jatkatte. Potentiaalisia jäseniä on todella paljon, miten ja missä heitä aiotaan lähestyä jotta he jäseniksi liittyisivät. itse näen tuon 1+3 parhaana tapana markkinoida ja kasvattaa toimintaa, mutta eihän se ole ainut tapa. Jos kerran jo nyt kaikki jäsenet ei paikalle mahtuisi, eikö olisi aika pyytää lisätilaa esim. B20 vierestä? Vittu kun tuolla periaattella oltaisiin myymässä 2000 lippua 500 hengen katsomoon. Onko se nyt niin helvetin vaikea uskoa? Siinä jäisi jokainen ei_jäsen ulkopuolelle.
|
|
|
|
misteri
Poissa
|
 |
Vastaus #88 : 12.06.2007 klo 14:59:00 |
|
Vittu kun tuolla periaattella oltaisiin myymässä 2000 lippua 500 hengen katsomoon. Onko se nyt niin helvetin vaikea uskoa? Siinä jäisi jokainen ei_jäsen ulkopuolelle.
No jos tällähetkellä n. 600 jäsenestä paikan on lunastanut vajaat 300, niin miten ihmeessä yhtäkkiä juuri seuraavaan peliin olisikin jokainen jäsen tulossa ja toisi aina sen 3 kaveria mukanaan  Realiteetit, huomio. Tilanne pysyisi varmaan aika samana, eli 300 jäsentä tulisi, josta keskiarvolla (1-2 kaveria "kaikilla) voisi laskea/miettiä että peliin tulisi sellaiset 600-900 kannattajaa, eli 1,5-2X nykyiset tilat, eli laajennettaisiin vain riuskasti ylöspäin tai sivulle. Tietenkin tämän 1+3 idean pitäisi tapahtua YHTÄAIKAISESTI tuon siirtymisen/laajentumisen kanssa. Eihän tässä varmaan ehditä vielä Puola peliin, mutta seuraaviin karsintoihin esimerkiksi. Ei tätä kehittämistä tarvi yhdessä yössä/karsinnoissa tehdä. Edit: Jos palloliittoon linkkipelaa, niin voisi alustavasti kysyä/varata vähän enemmän tilaa (1000paikkaa esim.) Ja samalla tavalla kun nytkin on tapahtunut, niin vapautetaan niitä paikkoja sitten sitä mukaa, jos kaikki paikat ei täyty. Mikä tässä on nyt olisi niin ylivoimaisen vaikeata edelliseen systeemiin verrattuna!?!?
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.06.2007 klo 15:01:34 kirjoittanut misteri »
|
|
|
|
|
Aleksandr Tizjakov
Poissa
|
 |
Vastaus #89 : 12.06.2007 klo 15:04:49 |
|
Itse olen nähnyt siellä jo alle 10v pikkupojan, ~50v herrasmiehen, teinityttöjä, 25v miehenalkuja ja kaikkea tältä väliltä ja kannatustyylit ovat olleet hyvin erilaiset. Kukaan ei ole heille valittanut ja kaikilla on ollut kivaa.
Inglannissahan maajoukkueen kannattajat ovat pääsääntöisesti yli 50-vuotiaita lädejä. Suomessa potkis on pääasiassa nuorten ikäluokkien seuraama laji. 
|
|
|
|
Blanco
Poissa
|
 |
Vastaus #90 : 12.06.2007 klo 15:52:34 |
|
Eiköhän suurin osa kehota kavereitaan nytkin ostamaan liput mahdollisimman lähelle B20:tä, mutta monet passiivisemmat (mutta potentiaaliset aktiiviset) fanit ovat sen verran myöhään liikkeellä että ei niitä lippuja saa ihan minne haluaa.
Pitää kyllä myöntää että kuulostaa todella potentiaalisilta aktiiveilta, kerta oikein aikaisinkin on liikkeellä :  Varmasti nykyisinkin näitä kehotetaan ostamaan lippunsa B19, mutta nyt sinne siirtyy se yläkatsomon kannattajaryhmä, joita oli peräti 70 Serbia ja Belgia matseissa. Joten tilanne siinä katsomossa tulee muuttumaan. Kannatan kyllä sitä että jossain pelissä kokeltaisiin kaverihommaa, mutta en kuitenkaan joka peliin.
|
|
|
|
kuusysi
Poissa
|
 |
Vastaus #91 : 12.06.2007 klo 16:47:17 |
|
Pitää kyllä myöntää että kuulostaa todella potentiaalisilta aktiiveilta, kerta oikein aikaisinkin on liikkeellä :  Varmasti nykyisinkin näitä kehotetaan ostamaan lippunsa B19, mutta nyt sinne siirtyy se yläkatsomon kannattajaryhmä, joita oli peräti 70 Serbia ja Belgia matseissa. Joten tilanne siinä katsomossa tulee muuttumaan. Kannatan kyllä sitä että jossain pelissä kokeltaisiin kaverihommaa, mutta en kuitenkaan joka peliin. Lippupalvelussa on kuulemma myyty "eioota" B19-B20 jo monta viikkoa ennen matsia. Vähän oudolta se LP:n palvelu välillä tuntuu, liekö sitten muitakin varattuja kiintiöitä kuin Suomifanit. Muuten samoilla linjoilla, ja odotetaan mielenkiinnolla miltä näyttää Puola-pelissä! 
|
|
|
|
ChievoVerona
Poissa
|
 |
Vastaus #92 : 12.06.2007 klo 18:15:14 |
|
Lapin kullalla oli käsittääkseni varattuna lippuja B19 katsomoon, ainakin joissain kilpailuissa niitä sinne jakoivat. Tietoa siitä että kuinka paljon niitä on ollut ei minulla ole.
|
|
|
|
idänihme
Paikalla
Suosikkijoukkue: suurseura
|
 |
Vastaus #93 : 12.06.2007 klo 19:03:37 |
|
Muualle siirtyminenkin on varmaan hyvä idea, mutta olisiko seuraaviin matseihin jo mahdollista siirtyä b20:n alalaidasta ylälaitaan? Tämä ei varmaan vaatisi kovinkaan paljoa järjestelyjä. Samalla näkyvyys ja kuuluvuus paranisi jo erittäin paljon. Myös pelin näkisi ylemmältä aika paljon paremmin.
|
|
|
|
Hadji
Poissa
|
 |
Vastaus #94 : 12.06.2007 klo 19:09:26 |
|
Muualle siirtyminenkin on varmaan hyvä idea, mutta olisiko seuraaviin matseihin jo mahdollista siirtyä b20:n alalaidasta ylälaitaan? Tämä ei varmaan vaatisi kovinkaan paljoa järjestelyjä. Samalla näkyvyys ja kuuluvuus paranisi jo erittäin paljon. Myös pelin näkisi ylemmältä aika paljon paremmin.
ja tällöin istuvat tuulipuvut eivät jäisi seisovien fanien taakse
|
|
|
|
Basist
Poissa
|
 |
Vastaus #95 : 12.06.2007 klo 19:37:03 |
|
Itse mietin tuota jo Belgia-matsiin, mutta ei saanut laajempaa kannatusta. Onhan siinä alareunassakin toki etunsa.
|
|
|
|
Elias
Poissa
|
 |
Vastaus #96 : 12.06.2007 klo 20:06:55 |
|
Eikö järkevää olisi ottaa yksi "tutustumispeli", jossa on käytössä tuo edellä mainittu 1+3 systeemi. Eli yhdessä ottelussa on mahdollisuus tuoda kaveri haistelemaan SMJK:n fiilistä, joka mahdollisesti tuottaa uusia jäseniä ja ennen kaikkea B20:een(tai mikä se nyt tulevaisuudessa tulee olemaan) lisää porukkaa..
Suomi-Espanja? Samalla kokeiltaisiin tuota B-kaarteen keskiosaa. Vieraskannattajienkaan kanssa ei pitäisi tulla ongelmia (mitä nyt ne 20 000 suomilatinohuorrrrraa). Stadion kuitenkin todennäköisesti täyttyy tuohon otteluun jo pelkästään vastustajan takia. Samalla olisi myös hyvä toteuttaa tuo infolappujakelu SMJK:n toiminnasta.
|
|
|
|
interfax
Poissa
Suosikkijoukkue: Mikkeli
|
 |
Vastaus #97 : 12.06.2007 klo 22:27:44 |
|
Minäkin kärsin kavereidenroudausongelmasta: random-seuralaisiani ei mitenkään saa liittymään SMJK:iin, mutta fanikatsomomeininki kiinnostaisi itseä ja suurinta osaa seuralaisistakin varmaan. Olisi siis kätevää, jos olisi joku 1+1/2 -myyntisysteemi kannattajien jäsenille.
Nykyisin "ongelma" ratkaistaan sillä, että ostellaan lippuja B20:n liepeiltä. Hyvin homma on toiminut niinkin, mutta mukavampihan se olisi kuulua yleishyödylliseen yhdistykseen.
|
|
|
|
pablo-honey
Poissa
|
 |
Vastaus #98 : 13.06.2007 klo 10:07:27 |
|
Suomi-Espanja matsi vois tosiaan olla hyvä paikka kokeilla sekä katsomonvaihtoa että "kaverinroudauslippupakettia".
|
|
|
|
idän_ihme
Poissa
|
 |
Vastaus #99 : 13.06.2007 klo 10:18:28 |
|
Minäkin kärsin kavereidenroudausongelmasta: random-seuralaisiani ei mitenkään saa liittymään SMJK:iin, mutta fanikatsomomeininki kiinnostaisi itseä ja suurinta osaa seuralaisistakin varmaan. Olisi siis kätevää, jos olisi joku 1+1/2 -myyntisysteemi kannattajien jäsenille.
Nykyisin "ongelma" ratkaistaan sillä, että ostellaan lippuja B20:n liepeiltä. Hyvin homma on toiminut niinkin, mutta mukavampihan se olisi kuulua yleishyödylliseen yhdistykseen.
Tämä mullakin on syynä siihen, että en kannattajayhdistyksaeen ole liittynyt. B20een en kuintekaan kaverien kanssa pääsisi. Tosin nyt kun kokeilin d26-katsomoa joka periaatteessa taitaa olla kannattajakatsomoa lähin niin paskan tunnelman vuoksi tekee jo mieli jättää ne kaverit yksinään sinne tuulipukukatsomoon.
|
|
|
|
|
|