Ymmärrän, että tuo Hannu Hanhitar-ilmaisu on kirjoitettu pilke silmäkulmassa, mutta laitan lyhyen kommentin ruotsalaisnäkökulmasta.
Täällä on täysin päinvastainen kuva, Ruotsilla on aina hieman huonoa onnea. Seitsemän kertaa on Ruotsi päässyt välieriin olympia- ja MM-kisoissa (naiset), yhtään kultaa ei vielä ole.
Ei todellakaan pelkkää huonoa onnea, mutta muutama ”stolpe ut” kun olisi ollut ”stolpe in”, niin olisi siinä jokunen kultakin voinut tulla.
No Jack Nicklausia myötäillen hyvän tuurin määrä on suoraan verrannollinen treenaamiseen. Ei Ruotsi sattumalta tai hyvän tuurin siivittämänä menesty, vaan hyvän tekemisen takia. Ruotsalaisilla on oma käsiala eli futiksessa pelikulttuuri ja sen mukainen tekeminen. Se liittyy aika lailla kansankotiin, joten saa nyt tulevaisuudessa nähdä, miten käy. Luulen kumminkin, että urheilukuttuuri on Ruotsissa niin vahvoilla (toisin kuin Suomessa), että kyllä se kestää rajutkin hyökkäykset.
Mitä tulee tämänpäiväiseen matsiin, Espanja oli musta parempi joukkue ja sikäli tulos oli oikeudenmukainen. Mutta eihän Ruotsi ollut vailla mahdollisuuksia. Ekan jakson loppupuolella oli paikka tehdä maali ja silloin se olisi ollut tehtävä. Ruotsin harhasyöttöprosentti oli tänään iso samoinkuin vastustajalle menneet avaukset, joskin kummassakin voidaan myös kiittää espanjalaisten hyvää ennakointia. Espanjan 1-0 -maalissa oli Eva Navarro paitsiossa ja melkoista tulkintaa vaatii sekin, että hän ei osallistunut peliin. Ihan lopussa Ruotsille olisi pitänyt tuomita kulma, mutta tuomio olikin Espanjan vapaapotku.
Mä oon tässä hämmästellyt pelin luonnetta, vaikka siihenhän just futiksen hienous perustuu. Japani pelasi nähtävästi mielettömän hyvän (vastahyökkäys)pelin Espanjaa vastaan ja Espanjan on pakko olla ollut todella surkea. Muuten ei voi käsittää sitä, että Ruotsi pesi Japanin pelillisesti täysin puhtaasti ja oli snadisti alakynnessä koko Espanja -pelin. Edes tuomarityöskentely ei tätä selitä.
Veikkaan, että Englanti voittaa huomenna ja tällöin loppuottelusta tulee klassinen pelitapojen kohtaaminen. Hieno homma kerta kaikkiaan. Pronssimatsissa voitetaan pronssit ja Ruotsin on pantava se peli pakettiin hyvissä ajoin, jotta väsy ei vie mitaleita.