BRD:llä on yksi mestaruus ja yksi hopea kahdeksankymmentäluvullta nuorten maailmanmestaruuskisoista ja DDR:llä yksi pronssi. 90-luvlla taas ei taso kertakaikkiaan riittänyt. Silloin sai olla tyytyväinen jos vuosikerta tuotti edes yhden kunnollisen pelaajan. Viimeinen kultainen ikäluokka oli tuo missä oli klinsmannit ja kumppanit mikä oli 87 hopealla ja olympialaisissa 88 pronssilla. Saksalla oli siellä vuosituhannen vaihteessa oikeasti vaikeuksia saada edes kunnollinen aikuisten joukkue, joka nyt sentään on tietyllä tapaa paljon helpompi koota kuin kova ikäkausimaajoukkue. Nuorten turnausten suurena ystävänä arvostan nuorten maailmanmestaruuden ihan sinne aikuisten tasolle joskin hieman pienemmin otsikoin.
81-ikäluokka osoitti jonkinlaista piristymistä eli tason paranemista ja esiintyi ihan edukseen U20 MM-kisoissa. Tie katkesi pudotuspelivaiheessa Ranskaa vastaan, ja jopa Fifan liveseuranta totesi maalin syntyneen väärin tuomitusta pilkusta. Lopulta sen ikäluokan janareistakaan ei tullut oikke mitään. Kuriositeettina mainittakoon, että Jermaine Jones pääsi sentään MM-kisoihin, kun vaihtoi paitaa. Preussit ja Benny Auervaarat jäivät ns. taipaleelle.
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että nuorten MM-kisojen tenhoa on vähentänyt sekin, että aika monet maat tulevat niihin reilusti yli-ikäisillä.
Tässä FIFA:n kalenterissa on kuitenkin se ongelma että jos ajatellaan että Saksa tällä ikäluokalla nyt pelaa U19 kisoja, heti seuraavana kesänä maailman toisella puolella MM-kisat ja sitten todennäköisesti jos sinne kovin joukkue laitetaan vielä Riossa 2016 edelleen samalla ikäluokalla olympiaturnausta.
Eli tulee jo tässä vaiheessa uraa tilanne jossa ei kolmeen peräkkäiseen vuoteen ole lomaa ollenkaan. Tilanne on aivan kestämätön ja johtaa siihen että jossain kohtaa välillä U19 - A-maajoukkue haitari ratkeaa. Tästä syystä toivonkin kovasti että Saksa Confed cuppiin aikoinaan laittaa huumorijoukkueen.
Täyttä asiaa. Fifan rahankeruu politiikka tuhoaa aika tehokkaasti kisojen tasokkuutta ja nuarten pelaajien normaalia kehitystä. Itse olen sikäli optimistinen, että uskon vaihtuvuuden nuorten jengissä olevan sen verran suurta, ettei ihan pahoja turnauskesäputkia synny monellekaan. No, ehkä jokainen on liikaa. Ja tosiaan, confeen sitten ihan puhdas huumorijoukkue. Luulisin, että jokainen saksalainen futisvaikuttaja tietää menettelyn tarpeellisuuden, mutta Fifan kanssa politikointi hieman rajoittaa toimintaa. Käytännössä homma mennee niin, että suuri, toivottavasti todella suuri, joukko parhaita pelaajia loukkaantuu toukokuun lopussa.