Engineer
Poissa
Suosikkijoukkue: Maajoukkue, FCB & FC Honka
|
 |
Vastaus #850 : 11.07.2014 klo 12:06:53 |
|
Katkaisee, mutta missä kohtaa sellainen oli?
Täälläkin esillä olleessa videossa: https://www.youtube.com/watch?v=DpqM3-qCOX0Ilhmettelen vaan että miksi keskustellaan asiasta, että mihin se pallo pelaajaa osui ja menikö yli viivan, ikäänkuin sillä jotain merkitystä maalin hyväksymiselle olisi.
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
 |
Vastaus #851 : 11.07.2014 klo 12:12:04 |
|
No näinhän sitä ajattelis, mutta toi "söhriminen" pistää miettimään. Sääntöjen tulkinta on perseestä.  Onko alakierrepomppu maaliin vedon lujuudesta, märästä nurmesta vai hyvästä ylärimaosumasta kiinni jne Eikö tuo sääntö ole aika selvä. Jos pallon "voima" (liike-energia) on peräisin rangaistuspotkusta, kyseessä on maali. Alakierrepompussa voima tulee potkusta, sillä nurmikko tai ylärima ei anna pallolle voimaa. Ei myöskään veskan saranasormet tai kimmoke selästä. "Söhriminen" sen sijaan antaa pallolle uutta voimaa johonkin suuntaan. Säännön mukaan esimerkiksi Austin Ejide-tyyliset "söhrinnät" eivät ole maaleja.
|
|
|
|
Jukka Emil Vanaja
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi & FC TPS
|
 |
Vastaus #852 : 11.07.2014 klo 12:13:23 |
|
Tuossa videossahan Vlaar väistää palloa ja huomaa itse sen pysähtyvän maaliviivalle.
|
|
|
|
Kuku
Poissa
Suosikkijoukkue: Tamperelaiset muoviseurat ja kabinettinousijat
|
 |
Vastaus #853 : 11.07.2014 klo 12:18:04 |
|
Tuo sana "söhriminen" kuvastaa ehkä parhaiten tämän rankkarisäännön henkeä, eli se ratkaisee, johtuuko rankkipotkukisan maali maalivahdin aktiivisista toimenpiteistä. Tolpasta kimmonnut pallo samaan suuntaan aavistaneen maalivahdin selästä maaliin -> maali hyväksytään, puhdas kimmoke Pallo maalivahdin hallussa, mutta onnistuu jollakin selittämättömällä spastisella liikeellä luiskauttamaan sen maaliviivan yli -> maali hylätään, "söhriminen"
Hollannin väitetystä "maalista" turha nillittää. Jos erotuomari on tehnyt ratkaisunsa, pallon myöhemmillä liikkeillä ei ole merkitystä, koska se ei enää ole pelissä.
E: videoista näkyy että erotuomari seuraa kyllä tilannetta aika kauan, mutta onhan tuolla päätyrajallakin yksi tuomari tarkistamassa. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa erotuomari reagoi, mutta otteluvideossa pelaajien reaktiot vievät mielenkiinnon.
|
|
« Viimeksi muokattu: 11.07.2014 klo 12:31:46 kirjoittanut Kuku »
|
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
 |
Vastaus #854 : 11.07.2014 klo 12:19:32 |
|
Tuossa videossahan Vlaar väistää palloa ja huomaa itse sen pysähtyvän maaliviivalle. Tässä videossa ei väistä: http://areena.yle.fi/tv/2328262Eikä väistä linkkaamassasikaan. Tarkkaile pallon liikerataa.
|
|
|
|
tumma jutila
Paikalla
Suosikkijoukkue: PuiU, Huuhkajat
|
 |
Vastaus #855 : 11.07.2014 klo 12:22:39 |
|
Ihmettelen kyllä miten joku tosissaan väittää, ettei toi pallo osu Vlaaria 
|
|
|
|
Reisi-Denis
Poissa
Suosikkijoukkue: suomalaisessa divarissa
|
 |
Vastaus #856 : 11.07.2014 klo 12:24:17 |
|
1. Pallo saa kovan kierteen torjunnasta (Romeron hanskojen lateksi aiheuttaa tämän kun torjuvan käden liike kohdistuu alaspäin) 2. Pallo osuu Vlaaria olkavarteen, ja Vlaar yrittää väistää 3. Pallo vierii viivalle, mutta ei yli. Hassusti pyörähtää jopa viivan takareunasta takaisin päin - liekö maalaus painanut nurmea viivan kohdalta matalammaksi, vai oliko kyseessä norjalaisten salaliitto?
|
|
|
|
Rätinä
Poissa
Suosikkijoukkue: KÄSIVIRHE!
|
 |
Vastaus #857 : 11.07.2014 klo 12:25:35 |
|
Vlaari mokas siis kahdesti, ensin vedossaan ja sitten siinä ettei väistänyt palloa. Pallohan menettää liike-energiaan jonkin verran tosta kosketuksesta, olisi voinut vieriä viivan yli ilman hipasua. mitenköhän olisi muuten tuomittu, jos kierteen jälkeen olisi lähtenyt suojaamaan palloa maaliin  ja Romero olisi huomannut pallon vierivän maalia kohti ja Vlar olisi estänyt toisen torjunnan
|
|
« Viimeksi muokattu: 11.07.2014 klo 12:28:31 kirjoittanut Rätinä »
|
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
 |
Vastaus #858 : 11.07.2014 klo 12:26:50 |
|
Vlaari mokas siis kahdesti, ensin vedossaan ja sitten siinä ettei väistänyt palloa. Pallohan menettää liike-energiaan jonkin verran tosta kosketuksesta, olisi voinut vieriä viivan yli ilman hipasua Pallo olisi päätynyt johonkin pilkun kohdalle ilman Vlaarin kosketusta.
|
|
|
|
Jukka Emil Vanaja
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi & FC TPS
|
 |
Vastaus #859 : 11.07.2014 klo 12:27:39 |
|
|
|
|
|
Rätinä
Poissa
Suosikkijoukkue: KÄSIVIRHE!
|
 |
Vastaus #860 : 11.07.2014 klo 12:32:13 |
|
Pallo olisi päätynyt johonkin pilkun kohdalle ilman Vlaarin kosketusta.
joo voi olla nyt kun katsoin uudestaan
|
|
|
|
Kuku
Poissa
Suosikkijoukkue: Tamperelaiset muoviseurat ja kabinettinousijat
|
 |
Vastaus #861 : 11.07.2014 klo 12:48:20 |
|
Vlaari mokas siis kahdesti, ensin vedossaan ja sitten siinä ettei väistänyt palloa. Pallohan menettää liike-energiaan jonkin verran tosta kosketuksesta, olisi voinut vieriä viivan yli ilman hipasua. mitenköhän olisi muuten tuomittu, jos kierteen jälkeen olisi lähtenyt suojaamaan palloa maaliin  ja Romero olisi huomannut pallon vierivän maalia kohti ja Vlar olisi estänyt toisen torjunnan YLE Areenan video näyttää kyllä selvästi toisen kosketuksen, mutta sosiaalisessa mediassa huutoäänestys jatkunee vielä kisojen jälkeenkin. Boldattuun: tuskinpa laukaisija saa lähteä maalivahtia häiritsemään millään tavalla vaikka ei palloon toista kertaa koskisikaan. Sehän on sama kuin "avunanto söhrimiseen" 
|
|
|
|
Hasselhoff
Poissa
Suosikkijoukkue: HJS, Suomen maajoukkue
|
 |
Vastaus #862 : 11.07.2014 klo 13:05:18 |
|
|
|
|
|
Tsei Tsei
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
 |
Vastaus #863 : 11.07.2014 klo 13:29:00 |
|
Eikö tuo sääntö ole aika selvä. Jos pallon "voima" (liike-energia) on peräisin rangaistuspotkusta, kyseessä on maali. Alakierrepompussa voima tulee potkusta, sillä nurmikko tai ylärima ei anna pallolle voimaa. Ei myöskään veskan saranasormet tai kimmoke selästä. "Söhriminen" sen sijaan antaa pallolle uutta voimaa johonkin suuntaan. Säännön mukaan esimerkiksi Austin Ejide-tyyliset "söhrinnät" eivät ole maaleja. Eli jos pallo on torjunnan jälkeen menemässä maaliin, niin maalivahti voi huitaista pallon maaliin kädellään tai jalallaan, minkä jälkeen maalia ei hyväksytä? Vai pitääkö tässä arvioida, että olisiko rangaistuspotkun oma voimakin riittänyt maaliin?
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
 |
Vastaus #864 : 11.07.2014 klo 13:41:40 |
|
Eli jos pallo on torjunnan jälkeen menemässä maaliin, niin maalivahti voi huitaista pallon maaliin kädellään tai jalallaan, minkä jälkeen maalia ei hyväksytä? Vai pitääkö tässä arvioida, että olisiko rangaistuspotkun oma voimakin riittänyt maaliin?
Kyllähän tuon voi tulkita niin, että "söhrimällä" pallon maaliin voi estää maalin. Sellaiset tilanteet, jossa "söhriminen" on ainoa vaihtoehto ovat tietysti todella harvinaisia. Muistaakohan kukaan yhtään? E: tosiaan söhriä saa vasta kun pallo on käynyt tolpassa  eli omaa torjuntaansa ei kannata söhriä maaliin.
|
|
« Viimeksi muokattu: 11.07.2014 klo 13:43:57 kirjoittanut 13ergkamp »
|
|
|
|
|
Karsten Jankker
Poissa
|
 |
Vastaus #865 : 11.07.2014 klo 14:20:17 |
|
Ovatko nämä liike-energialausekkeet, "söhrimiset" sun muut yksityiskohdat säännöissä sopupelien ehkäisemiseksi vai? Muuten on vaikeaa keksiä miksi yksinkertainen asia pitää tehdä näin monimutkaiseksi.
|
|
|
|
Mogitus
Poissa
Suosikkijoukkue: Internazionale
|
 |
Vastaus #866 : 11.07.2014 klo 14:37:54 |
|
Aika hupaisaa, että iltapaskoissa ja muuallakin mouhotetaan tästä SKANDAALISTA tyyliin TUOMARIVIRHEKÖ??, kun pallo ei ole edes ylittänyt maaliviivaa.
Joo, älkää kysykö miksi luen jotain iltapaskoja.
|
|
|
|
RoyalMela
Poissa
|
 |
Vastaus #867 : 11.07.2014 klo 16:33:55 |
|
http://www.fifa.com/aboutfifa/footballdevelopment/technicalsupport/refereeing/laws-of-the-game/law/newsid=1290872.htmlFifan säännöissä selitetään selkeästi. Loppulause "tuomari päättää milloin rangaistuspotku on päättynyt." Säännöissäkun puhutaan vain asioista, mitkä katkaisevat rankkarisuorituksen. Jos Vlaar ei olisi palloon uudelleen osunut ja pallo olisi maaliin mennyt, tuomio olisi ollut maali. Silloin pallo olisi mennyt torjunnasta sisään, kukaan kenttäpelaaja ei palloon koskenut, ja pallo olisi omalla alkuperäisen potkun voimalla mennyt maaliin. FIFAn säännöt sanoo: "... a goal is awarded if, before passing between the goalposts and under the crossbar: - the ball touches either or both of the goalposts and/or the crossbar and/or the goalkeeper."
|
|
|
|
Kuku
Poissa
Suosikkijoukkue: Tamperelaiset muoviseurat ja kabinettinousijat
|
 |
Vastaus #868 : 11.07.2014 klo 16:47:44 |
|
Ja Romerosta olisi tullut sankarin sijaan kaikkien aikojen rankkarikisamokaaja, lähtiessään juhlimaan omaa suoritustaan jo kesken potkua
|
|
|
|
Nando
Poissa
Suosikkijoukkue: Salon Wilpas, LFC
|
 |
Vastaus #869 : 11.07.2014 klo 16:57:22 |
|
Aika hupaisaa, että iltapaskoissa ja muuallakin mouhotetaan tästä SKANDAALISTA tyyliin TUOMARIVIRHEKÖ??, kun pallo ei ole edes ylittänyt maaliviivaa.
Joo, älkää kysykö miksi luen jotain iltapaskoja.
Ja osui Vlaarin olkapäähän. https://www.youtube.com/watch?v=DpqM3-qCOX0
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
 |
Vastaus #870 : 11.07.2014 klo 17:01:30 |
|
Ja osui Vlaarin olkapäähän.
näinhän se teki.. osuma näytti hidastavan kierrettä, mutta sillä nyt ei ole mitään väliä, kun osui eikä pallo edes mennyt maaliin... olisihan tuo ollut turnauksen hupivideokamaa, jos pallo olisi mennyt maaliin. 
|
|
|
|
Kolmeseiska
Poissa
Suosikkijoukkue: Tomáš Souček
|
 |
Vastaus #871 : 11.07.2014 klo 18:10:28 |
|
näinhän se teki.. osuma näytti hidastavan kierrettä, mutta sillä nyt ei ole mitään väliä, kun osui eikä pallo edes mennyt maaliin... olisihan tuo ollut turnauksen hupivideokamaa, jos pallo olisi mennyt maaliin.  Olisi ollut "jännä" nähdä mitä ois tapahtunut jos olisi mennyt maaliin asti. Olen lähes varma ettei tuomaristo nähnyt että Vlaar osui palloon, sen verran ujo oli kosketus.
|
|
|
|
tojo
Poissa
|
 |
Vastaus #872 : 11.07.2014 klo 18:38:26 |
|
Ja vielä pisteenä iin päälle laukoja on ottanut askelia jo monta metriä pilkusta maaliin päin.
|
|
|
|
Laitalinkki
Poissa
|
 |
Vastaus #873 : 11.07.2014 klo 20:58:46 |
|
|
|
|
|
Velmu
Poissa
|
 |
Vastaus #874 : 11.07.2014 klo 21:33:07 |
|
Aika erikoinen valinta mielestäni, koska teki ESP-NED pelissä pari aika isoa virhettä ja muutenkin kun toinen joukkueista on eurooppalainen
|
|
|
|
|
|